SEO/Sökmotoroptimering är en stor del av SEM/Sökmotormarknadsföring och för SEO avses arbetet med att ta bra placeringar i den organiska listan i sökmotorernas sökresultat. Det organiska resultatet listar de webbplatser och webbsidor som enligt sökmotorerna har bäst innehåll för den aktuella sökfrågan. Dessutom handlar det inte bara om innehållet, inkommande länkar och övrigt visat intresse från internet i stort påverkar väldigt mycket webbplatsens placering.
Google och PR
När Google (som är den i särklass största sökmotorn) trädde in i våra liv för inte så länge sedan hade de en speciell uppfinning de kallade för PageRank. De gjorde en matris av alla webbplatsers länkar till varandra och värderade sidor enligt hur många inlänkar de hade och hur kraftfulla dessa sidor i sin tur var. Google använde sedan matrisen för att sätta ett värde (PR) på varje webbplats och sedan använda värdet för att göra den bästa sökträfflistan. För att förtydliga PR; Om en webbsida har PR 2 och länkade till en annan sida så var alltså den länken mer värd än en länk från en sida med PR 1.
Googles PageRank-system gjorde snabbt att sökresultaten blev väldigt mycket bättre än konkurrenternas, för Google kunde man inte lura bara genom att fylla webbplats med så mycket text som möjligt inom området. Därför kom också sökmotoroptimering i Googles begynnelse att handla väldigt mycket om att skaffa inlänkar med så högt PR som möjligt. Det skapades så kallade länkfarmar som länkade till varandra för att öka PR på samtliga sidor och sedan länka till webbplatsen som skulle få bättre placeringar. Exakta ankartexter var också viktigt. Alltså om du ville synas på ordet sökmotoroptimering så ska du få så många inlänkar som möjigt med just ordet sökmotoroptimering.
Relevans viktigare än PR
Dessa saker jag beskriver här är fortfarande viktiga till viss del, men numera arbetar Google inte lika mycket med PR, inte officiellt i varje fall. Dock är tyngden i webbplatsen som länkar fortfarande viktig, men relevansen på inlänken har blivit betydligt viktigare. En länk från en webbplats som handlar om SEO till en annan webbplats som handlar om SEO eller SEM är betydligt mer värd för mottagaren än en länk som kommer från en sida som handlar om någonting helt annat och sedan helt ur kontext länkar ut. Däremot är fortfarande värdet inte lika med noll och om stycket runt texten är relevant så ökar också länkens relevans.
Marknadsföring med sökmotoroptimering
Nu blev det mycket text om länkar, men faktum är att SEO är mycket större än så. Nu hänger hela närvaron på internet ihop på ett helt annat sätt än det gjorde för 10 år sedan. När ett företag beslutar sig för att satsa på SEM, vilket i princip alla bolag borde göra, så hänger marknadsföringen och företagets profil ihop väldigt mycket med hur optimeringen på Google ska kunna göras på ett effektivt sätt. Ett exempel är att tillsammans med kampanjer göra det enkelt för människor att veta var de hittar information på företagets webbplats, göra det enkelt att sprida budskapet, göra det attraktivt att länka till företaget osv. Tänk dig ett företag som tillverkar hus och på sin webbplats tillsammans med alla olika hus lägger ut ritningar och design för ett som ser ut som Pippi Långströms hus. Dessa hade givetvis spridit sig som en löpeld och massor av bloggare, Facebookanvändare och Twittrare hade spridit detta och länkat in till företagets webbplats! Vilken reklam! Detta kallas för länkbete och är en riktigt bra metod för att nå bra placeringar i den organiska sökträfflista. Riktigt bra sökmotoroptimering!