Sökmotorsmarknadsföring är en effektiv metod för att driva mycket riktade besökare till din webbplats. Med sökmotormarknadsföring, förkortat kallat SEM, utvecklar, implementerar och förvaltar man organiska och betalda sökkampanjer. SEM och i synnerhet SEO (sökmotoroptimering) kommer överträffa din marknadsföring på nätet och med rätt mål uppnår du högsta möjliga ROI.

Gör en strategi för SEM/SEO

Varje framgångsrik marknadsföringsstrategi bygger på en förståelse av dina kunder och deras behov och möjligheten att tillgodose dina kunders behov blir bättre än dina konkurrenters. Sökmotormarknadsföring ska bygga kundlojalitet och öka din försäljning! Att öka ditt företags närvaro på nätet med hjälp av SEO placerar din webbplats på bättre positioner som driver in mer relevant trafik. En strategisk webbplatsmarknadsföring inbringar inte bara högre trafik utan en optimal vinst. Över 350 miljoner sökningar görs på Google och andra sökmotorer varje dag.

Sökmotoroptimering av ett företag

Sökmotoroptimeringen omfattar sökords-analys, konsultation, seostrategi och därefter copywriting, eventuellt sökmotorstädning, skapa inkommande länkar, optimera metataggar och tekniska parametrar, redigera webbplatsens struktur, m.m.

Det första steget i SEO är att en analytiker granskar webbplatsen för att identifiera vilka områden som först och främst behöver optimering för att göra sajten optimalt sökmotorvänlig. Ofta finns undersidor som har samma innehåll, sidor med mycket flash-innehåll och andra liknande problem som hindrar webbsidor från att indexeras. Därefter granskas din bransch och sökfraser och en sökordsstrategi skapas för med en lista över de mest sökta termer för din webbplats eller bransch och vilka val som bör göras.

Det är ofta bra att anlita SEO-konsulter med erfarenhet av webbutveckling och programmering och som har kunskap om alla typer av tekniker och konstruktioner som bygger upp webbplatser. Dessa tar hand om de tekniska delarna av din optimering för att göra den ordenligt sökmotorvänlig. Processen innebär ofta att skapa eller ändra meta-, titel- och alt-taggar, intern länkstruktur, webbplatskartor, duplicate content, flash innehåll , sessionshanteringsproblem osv.

SEO-arbetet består av Sökordsstrategi, SEO analys och implementering, Off -site SEO-analys, Konkurrensanalys, Länkstrategi, Bloggande, Optimering av pressreleaser, SEO-copywriting, Analytics och ROI-rapportering.