Publicerad den 22 maj 2015 i Internetmarknadsföring, Konvertering | No Comments

De senaste åren har det snackats mycket om huruvida viktigt det är att för webbplatsen ha en användarvänlighet för mobila användare, med små enheter. Företag som arbetar med sökmotoroptimering har tidigare inte varit så pigga på att fokusera på den typen av anpassning. Men senaste året har detta vänt pga att Google väljer att ranka sajter helt olika beroende på om man tittar på sökresultatet via mobil eller via dator. Och med tanke på att det mobila surfandet ökar snabbt är det nu väldigt hett att prata SEO för mobilanvändare.

Golfbutiken Out of Bounds jobbar just nu med att utveckla en helt ny sajt som ska vara klar nästa år. Den konstruktionen kommer bygga på responsiv design eller dynamic serving. Men eftersom det är ett tag kvar experimenterar de med att tillfälligt ha vissa landningssidor mobilvänliga genom separata url:er. I veckan lanserade de en mobilanpassad startsida, vilken nu Google väljer att visa i mobila sökningar (Googla gärna på ”Out of Bounds” eller ”golfbollar” i mobilen så ser du).  Det viktiga med att använda separata url:er för samma innehåll är att använda meta-taggen canonical för att tydligt visa sökmotorerna vilken den ”riktiga” adressen är. På huvudsidan kan man genom taggen alternate berätta för Google vilka alternativa sidor de kan visa för olika typer av besökare.

Den här typen av konstruktion är ganska enkel att implementera men av de sätt som finns så skulle jag hellre rekommendera responsivitet eller dynamisk server, som skickar olika koder till webbläsaren beroende på vilken enhet. Det viktiga är att hålla samma urler. Mycket för att hålla koll på inlänkar, delningar på sociala medier, osv.

Mobil SEO

Leave a Reply