Publicerad den 12 Jan 2016 i Internetmarknadsföring | No Comments

Trender inom SEO 2016

Året 2015 har avslutats och det nya året, 2016, har inletts med stormsteg. Ett nytt år innehåller alltid nya möjligheter inom SEO, det kommer dyka upp nya trender medan andra försvinner och blir en del av det förgångna. Idag ska vi därför ta en titt på vilka trender som vi tror kommer bli stora under året som kommer.

Vad händer 2016?

Om vi höjer blicken och fäster den vid år 2016, vad kan vi då förvänta oss inom sökmotoroptimering? Vad kommer det dyka upp för trender?

  1. Optimering för mobil kommer vara viktigare än för desktop.

De senaste åren har Google-sökningarna från mobiltelefoner ökat markant. Under 2015 passerade antalet sökningar på mobil antalet sökningar på desktop. Det var första gången och har aldrig hänt tidigare.

Under 2015 kom också den uppmärksammade Google-uppdatering som gav fördel till responsiva sajter. Ingen tyder på att utvecklingen kommer gå bakåt under 2016. Google kommer att utveckla det de redan påbörjat och mobilsökningarna kommer fortsätta öka.

  1. Så kallade digitala assistenter (t.ex. Siri) kommer påverka sökresultaten

Tjänster som t.ex. Siri Och Cortana används mer och mer, och de har också möjligheten att göra sökningar åt oss. Det måste Google ta i beaktning. En sökning från t.ex. Siri är ofta betydligt annorlunda än de som skrivs av användaren manuellt. Mycket tyder på att ”de talade sökningarna” kommer öka. Något som givetvis gynnar sajter som har mindre ”fackligt” innehåll.

  1. Socialt innehåll kommer synas mer och mer

Sociala mediers påverkan i Googles träfflista har varit omtvistat länge. Idag så kan det ibland dyka upp någon tweet eller två i sökresultaten, men det är inte speciellt vanligt. Men tecken tyder på att flera sociala medier kommer att indexeras under 2016. Skillnaden mellan en sajt och ett inlägg på sociala medier kommer troligen blir otydligare.

  1. Lokalt sök kommer verkligen bli lokalt.

Med nya produkter som till exempel klockan Apple Watch så innebär det att vi är ännu mer uppkopplade och lokalt förankrade digitalt. Det innebär att Google med stor sannolikhet har insett möjligheterna av lokalt sök och bli ännu bättre på att identifiera vad vi är ute efter. Kanske kommer vi få så lokala sökresultat som kvarteret eller gatan vi befinner sig oss på.

Vad tror ni om 2016? Håller ni med oss om våra punkter? Vi vill gärna höra eran feedback.

Leave a Reply