Publicerad den 18 okt 2014 i Konvertering | No Comments

Har du många besökare på din webbplats har du goda förutsättningar för att arbeta med konverteringsoptimering. Genom kretativa förslag på förbättringar kan du genom A/B-tester prova hur din webbplats kan förändras för att höja konverteringen.

Ett företag som har väldigt många besökare är Google. Här körs hejdlöst med tester för att prova vilka förändringar som kommer höja upplevelsen och användandet av sökmotorn.
Här är ett par bilder på olika tester som genomförs just nu.

Här testar Google att inte fetmarkera ordet man söker på (i detta exempel ”sökmotoroptimering”).
Test på ordet sökmotoroptimering

I följande bild visas ett test där Google har med en mobilsymbol om man har en responsiv webbplats.
Test med mobilsymbol på Google

Här kör de med en negativ variant på förra bilden. De varnar för webbplatser som inte är mobilanpassade.
Test med negativ mobilsymbol på Google

Det körs väldigt många fler tester och komplexiteten är väldigt hög i vilka som ser olika tester etc. Efter det är så många som söker på Google så behövs vissa tester bara köras några sekunder för att ge bra resultat 😉

Leave a Reply