Det har nästan varit två år sedan Sveriges alla mässor började ställas in. Om du har glömt hur mycket det är som behöver klappa för att medverka på en mässa så kommer här en checklista som kan göra det enklare för dig.
Målet är alltid nummer 1!
Varför ska ert företag vara med på mässan? Det är faktiskt en viktig fråga som allt för många glömmer bort. Man är med på mässan för att man alltid har varit det. Lite som att campa med husvagn på samma camping år efter år. Du känner grannarna och allt är trevligt.
Men mässor är dyrt och det är viktigt att får tillbaka något av den marknadsföringsinsats som det faktiskt är. Sätt upp mål i siffror. Exempel: Vi ska ha bokat demonstration med minst 5 potentiella återförsäljare. Vi ska minst ha med oss 15 nya leads från mässan osv.
Vilket är ert viktigaste budskap?
Hur attraherar ni nya kunder på nålfiltsmattan? Vilket är ett absolut viktigaste budskap till nya kunder? Placera det i ögonhöjd så många förbipasserande som möjlig ser det.
Skaffa monterbesökare redan innan mässan.
Köp in adresser som matchar din målgrupp. Skicka inbjudningar med mässerbjudande, kontaktinfo och möjligheten att boka möten.
Vilka funktioner ska montern ha?
Vilka slags ytor behöver du i din monter? Behövs det en scen för demonstrationer. Är demonstrationer långa så behövs det stolar. Behövs det stolar så kan det vara bra med en nålfiltsmatta för att undvika gnissel och oljud. Behövs det mötesrum för kundmöte eller finns det på andra ställen i mässanläggningen. Har montern egna mötesrum så är det viktigt att de är ljudisolerat för att stänga ute mäss-sorlet. Använd gärna hägnade tyg och nålfiltsmatta för att snabbt och smidigt ljudisolera ett mötesrum.