Publicerad den 15 aug 2014 i Internetmarknadsföring | No Comments

I senast Whiteboard Friday berättade Rand Fishkin om ett fenomen som kallas Link Echo eller på svenska länk-eko. Vissa kallar det också för Link Ghosts eller på svenska länkspöken.

Googles algoritmer är väldigt avancerade och komplexa. En av de allra viktigaste delarna i arbetet med sökmotoroptimering och högre placeringar är att skaffa inlänkar. Varje inlänk räknas som en röst och ju fler röster du har, desto bättre positioner. Det är den enkla beskrivningen. Det logiska är då att om länkar till en webbplats försvinner, blir också positionerna sämre.

Nu är det inte så enkelt vilket MOZ visar med experimentet ”Link Echoes”. Långt efter att länkarna försvunnit kan kraften och fördelarna som de hade finnas kvar. Ett eko av rösterna återstår alltså. Och detta flera månader, kanske upp till ett halvår efter att länkarna plockas bort.

Jag tror det finns flera anledningar till att det fungerar på detta sätt. Dels vill inte Google att man tydligt ska se vad som fungerar och inte i arbetet med SEO. Hade placeringarna ändrats direkt vid indexering och avindexering av länkar så går det snabbt och enkelt att bedöma olika webbplatsers länkvärde etc. En annan anledning tror jag handlar om att en länk faktiskt har varit en röst och även om den försvunnit så var det en positiv signal för den webbplatsen.

Här kan du se hela avsnittet:

Leave a Reply