När man har lyckats väl med sin sökmotoroptimering är det dags att göra något åt alla besökare som kommer in på sajten. Antagligen har du något spännande att erbjuda eftersom du ville få in besök. Det är nu steg 2 börjar och det handlar om att konvertera besökaren, dvs få den att göra det du vill att den ska göra på din webbplats. Arbetet med att öka konverteringen på en webbplats kallas för konverteringsoptimering och är en minst lika viktig del som sökmotoroptimeringen för att lyckas med sin närvaro på internet. Jobbar du inom ehandel har du dessutom stora möjligheter att direkt kunna mäta en konvertering mätt i förtjänst av sålda produkter och man ser snabbt vad som fungerar och vad som inte fungerar.
Konverteringsoptimering är ett kreativt arbete och det behövs fantasi och kundbeteendeanalyser för att lyckas här. Som tekniska verktyg bör nämnas A/B-test som visar ett antal olika varianter för olika besökare där man sedan tydligt ser vilken variant som konverterar bäst.