Publicerad den 4 jul 2014 i Internetmarknadsföring | No Comments

Utvecklingen har under våren 2014 gått snabbt framåt och faktum är att den hela tiden ökar i fart. Har ni som företag inte redan satsat hårt på internetmarknadsföring är det dags att tänka om. Det är den absolut viktigaste delen i er marknadsföring och det gäller att hänga med så man inte missar tåget.

Det finns många olika sätt att marknadsföra sig på internet. Vissa är mer fördelaktiga än andra, men alla har de positiva och negativa sidor i bagaget. Viktigt att komma ihåg är att det som fungerar bäst för ditt företag beror till viss del på vilken slags tjänst ni erbjuder och vilken bransch det handlar om. Gemensamt är att om ni vill sälja mer, så ska ni också sälja på internet.

Därför krävs goda kunskaper inom internetmarknadsföring innan man investerar stora pengar i det. Att läsa på hur saker och ting fungerar är ingen dålig idé. Inte är det en dålig idé heller att titta på hur andra företag arbetat, vilka som lyckats och vilka som misslyckats, och framförallt varför resultatet för dem blev som det blev.

Det finns olika plattformar att satsa på gällande internetmarknadsföring. De fungerar på lite olika sätt, vilket kräver planering för att resultatet ska bli så fördelaktigt som möjligt och på ett sätt som ger mest resultat för investeringen.

En av platserna ni måste satsa på att synas på är Google. I Sverige är Google den enda sökmotorn som är något att snacka om. Det finns inte många privatpersoner som går in på Bing eller Yahoo eller någon annan sökmotor och söker efter någonting, utan det är Google som gäller. Om ni som företag säljer en produkt och har er bas i en vanlig svensk stad måste er webbplats synas i toppen på Googles sökträfflista för att ni ska ha någon chans mot era konkurrenter. Ungefär 60% av alla som söker på Google väljer att klicka sig in på de tre översta resultaten. Det är alltså här man ska ligga. För att lyckas med detta, att hamna högt upp i sökresultatet, krävs kunskap, planering, investering och tålamod. Om de här områdena är rena rama grekiskan för er är ett gott råd att ta kontakt med en firma som är proffs på sökmotoroptimering.  Ta alltså hjälp med sökmotoroptimering! Detta är en tjänst som för varje år blir mer komplicerad och ”att göra det själv” är möjligt, men väldigt svårt och ofta inte värt insatsen.

Det finns också andra ställen att synas på på nätet förutom Google. Sociala medier är en spännande och ny plattform. Internetmarknadsföring på sociala medier så som Facebook är en svår uppgift och måste föras på rätt sätt för att resultatet ska bli positivt och inte tvärtom, negativt. Att pumpa ut reklam kommer aldrig att fungera. Här gäller det istället att försöka ge en positiv bild av företaget skapa en personlig känsla som folk kan koppla och kommunicera med. Också här är SEO-bolag ofta duktiga på att komma med bra input.

Nu går många företag på semester. Fundera på er onlinenärvaro i lugn och ro och när ni kommer tillbaks till jobbet efter sommaren – se till att ta bra beslut för att synas där man ska synas 2014!

Internetmarknadsföring som strategi 2014

Leave a Reply