Arbetet med sökmotoroptimering är oerhört viktigt. Du behöver mycket besök och många återkommande besökare på din webbplats. Det ska vara enkelt att hitta till dig och oavsett vilken variant av sökfrasen man använder i Google så kommer din webbplats som ett förslag och besökaren klickar sig in. Detta beskriver arbetet med SEO, men där tar det också slut.
Vad besökaren sedan gör på webbplatsen är av lika stor vikt för att lyckas med sin närvaro på nätet. Konverteringsoptimering kallas den processen som tar vid efter en lyckas sökmotoroptimering. Konverteringsoptimering förkortas också CRO. Med verktyg som Google Analytics och A/B-tester analyserar man, undersöker och försöker förstå hur besökare rör sig och vilka förbättringar som leder till fler avslut.
Hur många avslut har du? En vanlig siffra är att ca 1 till 2% av besökare på en webbplats genomför ett köp, tar kontakt eller beställer katalog osv. Här finns mycket att tjäna! Flera e-butiker har en konvertering på upp mot 10%. Vad är det som gör den stora skillnaden? I slutändan handlar det om kreativa idéer. För att få ett budskap att sticka ut och göra det enkelt att köpa på nätet krävs analytisk förmåga och kreativitet för att hitta ändringar som gör skillnad!