Publicerad den 28 mar 2014 i Internetmarknadsföring | No Comments

Senaste dagarna har diskussionen om användandet av ordet hemsida kommit upp på tapeten igen efter en tweet på #svSEO


De allra flesta i Sverige använder ordet hemsida snarare än webbplats och så har det varit sedan 90-talet då terminologin sattes. Den översättningen kommer egentligen från engelskans ”homepage” där betydelsen är startsida. Den mer rätta benämningen för en samling sidor på samma domän borde vara översättningen av website, dvs webbplats eller webbsajt.

Det görs betydligt fler sökningar på Google efter ordet hemsida och hemsidor än ord som webbplats och webbsajt och för de som arbetar med sökmotormarknadsföring är själva grejen att hämta trafik på fraser som det faktiskt söks på, vilket i det här fallet kanske då är ”ny hemsida” om man är intresserad av att köpa en ny webbplats. Detta blir problem eftersom många uttryck då cementeras hårt, även om det är felaktigt.

De företag som faktiskt skapar trender och skapar trafiken på sökfraserna borde vara tydliga med sin terminologi. Att på ett Google Partner Event (senast i Stockholm 27 mars) prata om ”hemsidor” cementerar bara användandet av uttrycket. Vi borde lämna 90-talet bakom oss och samtidigt sluta använda ordet hemsida, såvida man inte pratar om startsidan.

Läs också den här artikeln om varför man aldrig mer ska använda ordet hemsida.

hemsida eller webbplats?

Leave a Reply