Publicerad den 25 aug 2017 i Sociala Medier | No Comments

Facebook Marketplace har äntligen kommit till Sverige och många spekulerar att Facebook kan komma att utkonkurrera Blocket. Vi anser att det inte är en orealistisk möjlighet, Facebook har från dag ett flera fördelar över det svenska företaget. Blockets VD, Jan Prokopec, har uttalat sig till Dagens Industri och sagt att de ser ljust på framtiden. Enligt Prokopec står Blocket för kvalitet och att användare vänder sig till Blocket över ”gratisspelarna” för att sälja sina värdefullare egendomar. Blocket har en fördel över Facebook som inte tar en avgift när användare lägger ut sina saker på deras marknadsplats antyder Jan Prokopec.

Facebook Marketplace kommer inte vara någonting främmande för svenska användare då det i grund och botten fungerar på samma sätt som Blocket har gjort. Försäljningarna kommer huvudsakligen utspelas i person där Facebook agerar som en annonssida. Försäljaren kan efteråt informera Facebook om försäljningen för att avsluta annonsen.

Framtiden för Blocket?

Facebook är ett stort etablerat varumärke och en väldig stor del av alla svenskar använder redan deras plattform dagligen. Oavsett hur optimistisk Jan Prokopec är om Blockets framtid är det ingen tvekan om att Blocket har en stor utmaning framför sig. I vanlig Facebook stil kommer Facebooks intäkter från all data om konsumenternas beteende och tjänsten är då gratis för konsumenter. På andra sidan kommer Blockets intäkter från konsuments betalningar och reklamen är en andrahands intäkt.

Anonymiteten har varit en av anledningarna till att en del konsumenter vänt sig till Blocket över andra alternativ och det kan komma att bli den största anledningar att konsumenter vänder sig till Blocket i framtiden. Om Blocket eller Facebook kommer bli den klara vinnaren framöver är för tidigt att säga men vi är positiva. Mer konkurrens resulterar i bättre produkter!

Leave a Reply